راهنمای خرید کامل موتورسیکلت

مواردی که هنگام خرید موتورسیکت باید به آنها توجه کرد

امروزه با پیشرفته شدن صنعت و تکنولوژی همه محصولات موجود در بازار بین المللی رو به رشد همه جانبه هستند، لذا موتورسیکلت هم از این قائده مستثنی نیست. همچنین شرکت ها و برند های متعددی در این زمینه در حال فعالیت و عرضه محصولات جدید و به روز هستند و از رقابت تنگاتنگی برخوردارند که هر کدام تبلیغات مختص به خود را ارائه میکنند.

همانطور که میدانید همزمان با از راه رسیدن تابستان و گرم شدن هوا، بازار خرید و فروش موتور سیکلت داغ می‌شود. چرا که موتور سیکلت وسیله‌ی نقلیه‌ی سریعی می‌باشد که در شهرهای بزرگی مانند تهران که خیابان‌های آن با ترافیک سنگینی همراه است موجب خواهد شد سریع‌تر به مقصد برسید. برای خریداری موتور سیکلتی با ویژگی‌های خوب باید مواردی اعم از ایمنی، قدرت و گشتاور، فناوری‌های ساخت انجین، تجهیزات جانبی و نیز امکانات آن را مورد بررسی قرار دهید.

پس اگر دوست ندارید که فقط و فقط به تبلیغات اکتفا کنید بلکه موتور سیکلتی با ویژگی‌ های خوب خریداری کنید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید تا شما را با ویژگی ‌های موتور سیکلت خوب آشنا نماییم.

در اولویت اول بحث ایمنی و راحتی موتورسیکلت مطرح است که در این خصوص باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید :

پایین بودن وزن موتور سیکلت

موتور سیکلتی با ویژگی‌های خوب دارای وزنی پایین می‌باشد. زیرا به هر اندازه که موتور سیکلتی که خریداری می‌کنید سبک‌تر باشد راحت‌تر قادر خواهید بود آن را کنترل کنید و نیز تعادل خود را به راحتی حفظ نمائید.

سیستم ترمز دیسکی یا ABS

در موتور سیکلت‌هایی که در کشور موجود می‌باشد کمتر موتور سیکلتی را می‌توانید بیابید که دارای ترمز دیسکی یا ABS باشد. اما همان‌طور که خود شما هم می‌دانید در موتور سیکلت‌هایی که تقریباً گران‌تر از سایر موتور سیکلت‌ها می‌باشند و البته خوش نام هم می‌باشند سیستم آن‌ها از سیستم کاسه‌ای به دیسکی تغییر یافته است. از جمله ویژگی‌هایی که ترمزهای دیسکی دارند این است که دارای طول عمر بیشتر هستند و با خنک شدن بسیار سریع‌تر خود قادر خواهند بود حتی در تعداد ترمزهای بسیار زیادتر و نیز در سرعت‌هایی که بسیار بالا می‌‌باشند کارایی بهتری از خود نشان دهند. این نوع سیستم‌ها حفظ جان شما و سرنشینان موتورتان را تضمین خواهد کرد.

سیستم قفل فرمان سوئیچ

با کیفیت‌ترین و جدیدترین موتور سیکلت‌ها به سیستم قفل فرمان سوئیچ تجهیز شده‌اند به طوری‌که اگر سوئیچ را ببندید فرمان هم قفل می‌شود. همین امر سبب خواهد شد که احتمال به سرقت رفتن موتورتان کمتر شود. بنابراین مجهز بودن موتور سیکلت به سیستم قفل فرمان سوئیچ یکی از ویژگی‌های موتور سیکلت خوب به شمار می‌رود.

حفاظ‌های حرارتی در قسمت اگزوز

چنانچه بر روی اگزوز موتور سیکلتی که حجم بالایی دارد، مثلاً ۲۰۰ سی سی، توجه کرده باشید خواهید دید که بر روی لوله اگزوز یک حفاظ قرار گرفته است. اگر این حفاظ وجود نداشته باشد سبب می‌شود که پارچه شلوارتان بسوزد و یا حتی در موتورهای تریل هنگامی که سرنشین دوم سوار می‌شود می‌تواند منجر سوختگی شدید در ناحیه پا و یا سوختن لباس شود.

داشتن پایه دان و جا دستی برای سرنشین دوم

همان‌گونه که خود مستحضرید موتورهایی که جا پایه‌های فلزی دارند می‌توانند هنگامی‌که سرنشین دوم سوار می‌شود در حفظ تعادل و نیز کنترل موتور سیکلت به شما کمک شایانی نمایند. افزون بر این چنانچه برای سرنشین دوم موتور سیکلت جا دسته‌های نگهدارنده وجود داشته باشد ایمنی و همچنین حفظ تعادل سرنشین تضمین خواهد شد.

رکاب‌های تا شونده

یکی از نکاتی که بیشتر افراد به آن توجهی ندارند نوع رکاب موتور سیکلت می‌باشد. در صورتی‌که رکاب‌های موتور سیکلت تا نشود خطر زمین خوردنتان از روی موتور سیکلت افزایش پیدا می‌کند. مثلاً زمانی‌که می‌خواهید از بین دو جدول در خیابان که پلی در میان آن قرار دارد عبور نمائید چنانچه رکاب‌های شما ثابت باشد برخورد رکاب به لبه‌های جدول سبب خواهد شد که تعادلتان به هم بریزد و به زمین بخورید. نکته‌ای که ذکر شد در موتورهای کلاس تریل اهمیت بسزایی دارد چرا که اگر تصمیم به عبور از موانع کوهستانی را داشته باشید این قابلیت خواهد توانست سلامت شما را افزایش دهد.

مجهز بودن سیستم ترمز به کلیدهای استاپ

احتمالاً خود شما هم می‌دانید کلیدهای استاپ هنگامی‌که ترمز می‌گیرید فعال می‌شوند و به رانندگان وسیله‌های نقلیه دیگر که در پشت سر شما قرار دارند با روشن کردن چراغ خطر هشدار می‌دهند.

مجهز بودن به حسگرهای وضعیت دنده و جک

لازم است بدانید که این حسگرها کلیدهای بسیار کوچکی می‌باشند که هنگامی‌که موتور در وضعیت خلاصی قرار نداشت و یا موتور سیکلت بر روی جک بود، مانع از روشن شدن موتور سیکلت می‌شود تا به طور ناخود آگاهی موتور سیکلت به حرکت در نیاید.

مجهز بودن سینی کفی انجین

لازم است بدانید که مجهز بودن سینی کفی انجین برای جلوگیری از وارد شدن هر گونه ضربه‌ای به پوسته انجین می‌باشد. موتور سیکلتی با ویژگی‌های خوب از این قائده مستثنی نیست.

مجهز بودن حفاظ‌های مچی فرمان

از دیگر ویژگی‌های موتور سیکلت خوب می‌توان به مجهز بودن گارد(حفاظ)های مچی فرمان اشاره کرد. حتماً خود شما هم مستحضر هستید که بیشترین کاربرد این حفاظ‌ها برای موتور سیکلت‌های گروه تریل می‌باشد که سبب می‌شود از وارد شدن هرگونه ضربه به انگشتان دست راننده ممانعت شود.

مجهز بودن به سیستم قطع جریان اضطراری

احتمالاً خود شما دیده‌اید که یک کلید قرمز رنگ بر روی کنسول فرمان قرار دارد که راننده موتور سیکلت می‌تواند با فشار دادن آن بدون بستن سوئیچ بسیار سریع جریان برق را در مدار موتور سیکلت قطع کند تا هنگامی‌که مشکلی برای موتور سیکلت به وجود می‌آید از آتش گرفتن آن جلوگیری شود و یا این‌که در توقف‌هایی که کوتاه مدت هستند و یا در ترافیک‌ها با این کلید می‌توان موتور را خاموش کرد.

در اولویت دوم بحث فناوری ساخت انجین (ساخت و طراحی) موتورسیکلت مطرح است که در این خصوص باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهید :

بیشترین میزان سوپاپ

به هر میزان که سوپاپ‌های یک انجین بیشتر باشد قدرت و گشتاور آن بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال ۲ موتور ۱۲۵ سی سی با یک موتور گیربکس را در نظر بگیرید اما یکی دارای ۴ سوپاپ و دیگری ۲ سوپاپ باشد، موتور ۴ سوپاپه خواهد توانست گشتاور و قدرت بیشتری که قابل توجه هم می‌باشد ایجاد کند.

سیستم راه اندازی الکتریکی انجین Start

از دیگر ویژگی‌های موتور سیکلت خوب مجهز بودن یک انجین به سیستم راه اندازی الکتریکی و یا همان استارت می‌باشد که البته گفتنی است که این ویژگی یکی از بهترین گزینه‌های موتور سیکلت می‌باشد چرا که قادر خواهد بود حتی جان شما را در مواقع زیادی نجات دهد. به عنوان مثالی تصور نمائید که موتورتان میان خیابانی که به نسبت شلوغ می‌باشد خاموش شود در این حالت توقف شما حتی برای چند لحظه کوتاه خطرناک خواهد بود چرا که این امکان وجود خواهد داشت که وسیله نقلیه‌ای با شما برخورد کند. در بیشتر مواقع انجین‌هایی که مجهز به هندل می‌باشند به راحتی روشن نمی‌شوند. اما لازم است بدانید که موتورهایی که استارتی می‌باشند با فشار دادن یک دکمه در شرایط دمایی صفر و یا حتی زیر صفر به آسانی روشن می‌شود و شما را از محل خطر دور می‌نماید.

مجهز بودن به سیستم‌های خنک کننده آبی یا روغنی

احتمالاً خود شما آگاهی دارید که انجین‌هایی که به رادیاتورهای روغنی و یا آبی تجهیز شده‌اند قادرند در ترافیک‌هایی که بسیار سنگین می‌باشند و نیز شرایط محیطی گرم هوا، انجین موتور را بهتر خنک نمایند و راندمان و طول عمر انجین را افزایش دهند.

گیربکس ۵ یا ۶ دنده

همان گونه که خود مستحضرید هر چه تعداد دنده‌ها در گیربکس بیشتر باشد سبب می‌شود که کنترل بر روی سرعت افزایش یابد و انجین نرم و روان‌تر کار کند، افزون بر این موجب کاهش قابل توجه مصرف سوخت خواهد شد.

سیستم سوخت رسانی انژکتور EFI

در حال حاضر سیستم سوخت رسانی با نام EFI جایگزین کاربرات‌های قدیمی شده‌اند که بیشتر مردم و حتی خود شما هم ممکن است آن را با نام انژکتور بشناسید. این سیستم سبب خواهد شد که مصرف سوخت، کاهش قابل توجهی داشته باشد و انجین بهتر کار کند.

مجهز بودن پیچ تخلیه روغن دو تیکه

لازم است بدانید که در بیشتر مواقع به علت این‌که شیر تخلیه روغن به طور یکپارچه بر روی بدنه انجین در کف قرار گرفته است و به دلیل فشارهای زیادی که بیشتر افراد هنگام سفت کردن این پیچ بر روی موتور وارد می‌کنند اصطلاحاً پیچ بریده می‌شود و دندانه‌هایی که بر روی بنده انجین موجود می‌باشد خراب می‌شود. در این صورت تنها راهی که برای بر طرف کردن این مشکل پیش روی شماست این است که پوسته انجین را تعویض کنید و یا این‌که به تراشکاری مراجعه کنید تا دوباره غلاویزه بزند. اما در موتورهایی که گران قیمت بوده و پیشرفته می‌باشند بالأخص در کلاس موتور سیکلت‌های Dual و تریل این مشکل با یک راه حل ساده حل می‌شود. راه حل بر طرف کردن این مشکل این است که یک شیر تخلیه دو تکه قرار دهید. به این طریق که پیچ تخلیه بر روی یک کفی فلزی بسته شده و کفی فلزی هم بر روی بنده انجین بسته شده است و در صورتی‌که آسیب ببیند فقط تعویض کفه متصل به بدنه انجین کفایت می‌کند.

مجهز بودن به گیج روغن IPS

یکی دیگر از ویژگی‌های موتور سیکلت خوب این است که موتور سیکلت، مجهز به گیج روغن IPS باشد و همان‌طور که خود می‌دانید یک دریچه کوچک شیشه‌ای است که مقدار سطح روغن را درون انجین نشان می‌دهد.

دارا بودن شیر تأمین هوای ثانویه یا Euro3

بهتر است بدانید که شیر تأمین هوای ثانویه یا Euro3 قطعه‌ای بسیار کوچک و ساده است که بسیار کارامد و بیشتر دو منظوره می‌باشد. کمک در انتقال بخارات روغن به محفظه داخلی سیلندر و همچنین سوزاندن آن به منظور جلوگیری از وارد شدن مواد سمی به محیط زیست اصلی‌ترین کار شیر تأمین هوای ثانویه یا Euro3 می‌باشد. بهبود در روشن شدن انجین در هوای سرد وظیفه ثانویه این شیر می‌باشد.

مجهز بودن به سیستم بالانسر و فیلتر روغن کاغذی

بهتر است بدانید که سیستم بالانسر یک ساختار ساده می‌باشد که میزان لرزش درون انجین را کاهش می‌دهد و در نتیجه سبب می‌شود که موتورتان در سرعت‌های بالا کمترین لرزش‌ها را داشته باشد.
همچنین از دیگر ویژگی‌های موتور سیکلت خوب دارا بودن فیلتر روغن کاغذی به جای فیلترهای فلزی می‌باشد. فیلترهایی که کاغذی می‌باشند عمل پاکسازی روغن از ذرات معلق در روغن را بهتر انجام می‌دهند و در نتیجه موجب می‌شوند که روغن قدرت کاهش اصهکاک خود را دیرتر از دست دهد.

دارا بودن بویین‌های غوطه ور در روغن

انجین‌هایی که بویین‌های آن‌ها در روغن غوطه ور می‌باشند دارای این قابلیت هستند که مسافت‌های بسیار حتی تا بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را بدون توقف و به آسانی طی کنند.
افزون بر مواردی که در بالا بیان شد بایستی انجین موتور دارای سیستم زنجیر تایم به جای دنده تایم باشد و نیز دارای سیستم جرقه زنی الکتریکی SDI به جای سیستم پلاین CG باشد.

افزون بر موارد ذکر شده در بالا مجهز بودن نقاط مختلف موتور سیکلت به شبرنگ‌های هشدار در شب و همچنین مجهز بودن موتور سیکلت به سیستم ترمز دیسکی به شلنگ‌های انتقال روغن هیدرولیک فشار قوی که تماماً فلزی باشد می‌تواند از دیگر ویژگی‌های موتور سیکلت خوب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا